Pages

Sunday 30 August 2015

Penganjur BERSIH 4.0 Hentikan Perhimpunan Ekoran Kebiadapan Pemimpin DAP Sarawak



KUCHING: Pengerusi Bersih 4.0 Kuching Nicholas Mujah mengumumkan program Himpunan Bersih 4.0 di Padang Song Kheng Hai, Padungan dihentikan malam tadi dan pagi ini serta merta.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan ACP Roslan Bek Ketua Polis Daerah Kuching pada jam 11.30 malam untuk memaklumkan akan hal ini dan sebarang aktiviti yang diadakan tidak lagi menjadi tanggungjawab penganjur BERSIH 4.0.

"Kami terpaksa mengambil keputusan menghentikan program BERSIH 4.0 Kuching adalah ekoran beberapa aksi provokasi yang dilakukan oleh pemimpin dan penyokong DAP bermula di tempat berkumpul mereka di hadapan Hilton Hotel sejak jam 1.30 petang (semalam) pada 29 Ogos 2015.

"Tidak cukup dengan itu, Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen dan pengikutnya berarak sambil menggunakan pembesar suara melaungkan "TURUN NAJIB" dan membawa placard yang berbentuk provokasi terhadap YAB PM.

Pengikut DAP juga menggunakan kekerasan terhadap penganjur BERSIH 4.0 apabila diarahkan tidak menggunakan pembesar suara dan membawa placard provokasi.

Begitupun Chong Chieng Jen tidak menghiraukan arahan penganjur dan meneruskan perarakan sambil melaungkan "TURUN NAJIB" sepanjang perjalanan ke Padang Song Kheng Hai.

Tidak cukup dengan itu, pemimpin DAP seperti Violet Yong dan Abdul Aziz Isa telah mengunakan pentas BERSIH 4.0 untuk mengutuk Perdana Menteri yang sepatutnya tiada dalam agenda BERSIH 4.0.

"Kami juga terpaksa memotong nama Chong Chieng Jen daripada senarai penceramah dengan digantikan dengan YB Violet Yong namun kesannya tetap sama.

Pada sebelah malamnya, DAP telah menggunakan peluang yang ada untuk menganjurkan sesi ceramah politik kepada kira-kira 400 orang pengikut yang majoritinya dari golongan muda Cina.

"Ceramah yang sepatutnya dihentikan pada jam 11.30 malam tetapi pemimpin DAP yang mendominasi pentas ceramah tidak memperdulikannya.

"Akibatnya Chong Chieng Jen dan pembantunya Abdul Aziz Isa telah bertengkar dengan penganjur BERSIH 4.0 Nicholas Mujah dan Peter John Jaban.

Dalam pertengakaran itu, pemimpin DAP mengatakan sekiranya mereka berhenti ceramah, penganjur BERSIH 4.0 juga perlu meninggalkan padang dan tiada aktiviti berkhemah disitu atau menanggung akibat sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini.

Atas sebab-sebab seperti di atas, penganjur mengambil keputusan untuk menghentikan program BERSIH 4.0 dan program yang dijadualkan pada 30 Ogos dibatalkan.
--
Comments
0 Comments
--

No comments:

Post a Comment