Pages

Tuesday 11 August 2015

Kerajaan persekutuan memberikan pemerkasaan kuasa yang lebih kepada Kerajaan Negeri Sarawak dan Sabah

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hadir sempena Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kempen Kibarkan Jalur Gemilang 2015 di Padang Merdeka, Kuching, malam ini. Yang turut hadir, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem. - Foto Muhd Zaaba Zakeria
KUCHING: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan persekutuan memberikan pemerkasaan kuasa yang lebih kepada Kerajaan Negeri Sarawak dan Sabah.

Sehubungan itu, beliau telah mengarahkan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa bersama Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Datuk Amar Mohamad Morshidi Abdul Ghani mengadakan perbincangan mengenai perkara berkenaan.

“Saya berhasrat memberi pemerkasaan yang lebih kepada Sarawak dan Sabah.

“Perbincangan telah pun dimulakan untuk menentukan apakah bentuk pemerkasaan yang boleh kita turunkan kepada Kerajaan Negeri Sarawak,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Sambutan Bulan Kebangsaan dan Kempen Kibar Jalur Gemilang 2015 di Padang Merdeka di sini, malam tadi.

Perasmian Pelancaran Sambutan Bulan kebangsaan dan Kempen kibar jalur gemilang 2015 oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, di Padang Merdeka, Kuching, hari ini. - Foto Jabatan Penerangan Malaysia
Turut hadir Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Mohd Salleh Tun Said Keruak, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang dan Menteri Pembangunan Sosial Tan Sri William Mawan Ikom.

Mengulas lanjut, Najib berkata sekiranya pentadbiran kerajaan persekutuan dan negeri dapat diselaraskan maka banyak sumber akan dapat diselamatkan.

“Itulah untungnya jika kerajaan sealiran pada peringkat persekutuan dan negeri.

“Saya akan umumkan bersama Ketua Menteri apa bentuk pemerkasaan kepada Sarawak nanti,” jelasnya.

Dalam pada itu, Najib berkata kerajaan persekutuan akan turut memberi keutamaan kepada pembangunan di Sarawak dan Sabah.

Ribuan hadir menanti PM bagi Pelancaran Bulan Merdeka di Padang Merdeka semalam
“Apa yang diperlukan oleh Sarawak, kita cuba akan membantu seperti mana yang telah saya umumkan pada setiap kali melawat Sarawak sama ada membina hospital, jalan luar bandar, sekolah, klinik, universiti dan tentu sekali projek ikonik Lebuh Raya Pan Borneo yang telah mula dilaksanakan,” katanya.

Sementara itu, Najib berkata mulai tahun ini sambutan Hari Kebangsaan akan diraikan tanpa menyebut tahun kemerdekaan demi menghormati rakyat Sarawak dan Sabah.

“Ini kita lakukan untuk mengelak kekeliruan bilangan sambutan ulang tahun kemerdekaan ini yang boleh menggugat keharmonian dan perpaduan dalam kalangan rakyat khususnya di Sarawak dan Sabah,” katanya.

Terdahulu, Adenan berkata kerajaan negeri akan terus berdiri teguh di belakang Najib.

Pada masa sama, katanya kerajaan negeri akan turut berunding dengan kerajaan persekutuan untuk memperhebatkan lagi pembangunan di Sarawak.

“Sarawak telah banyak mengalami perubahan dari segi pembangunan dan tidak dinafikan Sarawak maju dalam Malaysia namun ia belum mencukupi.

“Kita masih ketinggalan daripada Semenanjung dari segi kemajuan serta pembangunan dan kita mahu apa yang ada di Semenanjung juga ada di Sarawak,” katanya.


1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete