Pages

Monday 24 August 2015

POA bukanlah perkara yang luar biasa




Harga atas permintaan (POA) bukanlah isu yang besar kerana ia merupakan merupakan sesuatu yang normal bagi mata wang Ringgit di negara-negara luar.

Pensyarah Kanan Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohammad Noorizuddin Nooh berkata pengurup wang di negara-negara tersebut mungkin tidak berdagang dengan mata wang Ringgit atau tidak mempunyai stok Ringgit yang banyak maka ia mungkin antara faktor yang menyebabkan dipaparkan POA pada papan senarai semakan tukaran wang.

Jelasnya, pergerakan nilai ringgit yang sentiasa mengalami kenaikan dan juga penurunan berbanding mata wang negara berkenaan juga boleh menyebabkan pengurup wang meletakkan POA pada Ringgit.

“Apabila rakyat Malaysia ingin ke China untuk melancong atau membeli-belah, sudah tentu akan menukar duit berkenaan di Malaysia dan tidak akan membawa duit Ringgit dalam jumlah yang banyak ke China.

“Sekiranya kekurangan wang, mereka boleh saja mengeluarkan wang di bank-bank atau mengaktifkan pengeluaran di melalui mesin ATM dan atau membeli menggunakan kad debit dan sebagainya.

“Jadi pihak yang menyebarkan perkara ini cuba mengambil kesempatan dan membesarkan perkara yang tidak menjadi isu langsung dari sudut ekonomi mahupun tukaran wang asing,” 

Beliau berkata demikian mengulas mengenai penyebaran gambar menerusi Facebook dan blog mengenai mata wang Ringgit yang berada dalam status POA di dipaparkan POA pada papan senarai semakan tukaran wang.

Senario berkenaan menimbulkan kegusaran dalam kalangan warga Internet yang mengaitkannya dengan kelemahan nilai ringgit dan juga ekonomi negara pada ketika ini.

Tambah Noorizuddin, rakyat tidak perlu terlalu bimbang dengan penurunan nilai Ringgit pada ketika ini kerana kerajaan dan Bank Negara Malaysia sentiasa membaca dan memerhatikan trend penurunan berkenaan sebelum langkah mengatasinya dilaksanakan.

Ujarnya, kerajaan masih belum melaksanakan langkah fiskal atau apa-apa tindakan kerana ia masih belum perlu dilaksanakan pada ketika ini dan rakyat tidak perlu takut mengenainya.

“Rakyat tidak perlu risau mengenai trend penurunan ini kerana apabila tiba masa yang sesuai maka kerajaan akan melaksanakan langkah-langkah untuk mengatasinya,” tegasnya.

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete