Pages

Thursday 1 February 2018

Apa Kata Orang Melaya Tentang Makanan Di Sarawak

"MAKANAN di Sarawak tak sedap dan minta suami cepat cepat ditukarkan ke semenanjung."

Hmmm ... 

Pernah viral di media sosial pada suatu ketika dahulu tentang kes di mana seorang wanita mengadu tentang makanan di Sarawak yang tidak sedap dan mohon agar suaminya cepat-cepat dalam berpindah semula ke Semenanjung. Kata orang, tak kenal maka tak cinta. 

Berbeza dengan Muhammad Afham, pelajar UNIMAS yang berasal dari Semenanjung. Pada mulanya memang tak biasa, tapi lama kelamaan dia mula jatuh cinta dan sehingga kini walaupun berada di luar bumi Sarawak, makanan Sarawak tetap terasa di hujung lidah. 

Dipetik dari FB Muhammad Afham

"Jujur nya, pertama kali sampai di Sarawak, masalah pertama saya juga makanan. Tekak dan lidah kami hari hari makan makanan bertumis dan pedas. Bayangkan bila order Nasi goreng kampung "PEDAS BANYAK" yang sampai nasi goreng dan potongan lada bertaburan diatas nasi. Pengalaman yang sama macam Sarah Razak kongsikan di status beliau.

Memang mencabar, sebenar nya bukan tak sedap cuma cara masakan tu "more to chinese style". pakai lada besar, pakai tepung ubi. Dan hampir semua cafe, masakan nya hampir sama. Hanya ada beberapa lauk je yang dimasak dengan "tumisan lada".

Bayangkan awal awal masuk UNIMAS tak lama lepas tu puasa. Ada hari tu berbuka dengan kuih je. haha sebelum bertemu jodoh dengan Nasi Ayam Penyet Station 12 dan Nasi lemak akak Samarahan. Mula mula makan ayam penyet tu boleh menangis wo, bukan pasal terharu, tapi punya lah lama lidah ni tak bermesraan dengan lada.

Dah lama sikit dah ada kengkawan dan dah mula pandai cari makan barulah dapat rasa nikmat dan keindahan makanan sarawak.

+ Nasi ayam penyet station 12
+ Nasi ayam penyet barok
+ Laksa sarawak
+ Mee kolok
+ Mak Entek


Ini antara makanan yang menghantui fikiran walaupun tidak lagi berada di sana. Tapi sebenarnya, lama kelamaan ok je makanan makanan kat cafe tu. Ambil masa.

BUMI SARAWAK KAYA DENGAN RASA "AUNTENTIK" MAKANAN DAN JUGA BUDAYA NYA.

Kata orang,

Masuk kandang kambing mengembek
Masuk kandang lembu mengemooooo

Jadi tugas kita sebenar nya membiasakan diri dengan keadaan disana. Bukan mengharapkan mereka mengikut budaya dan cita rasa kita.

Mungkin satu perkataan ini lebih menggambarkan Sarawak,

"Harmoni"

Berkawan tak mengira latar dan bangsa, aku kau, kamek kitak semua sama. Sikda mok rasis rasis. Melayu India Cina Iban semua bangsa boleh duduk serumah.

Teringat pengalaman Aidilfitri di sana, pastinya menjadi antara memori terbaik dalam kehidupan. Pengalaman memburu kek lapis dari rumah ke rumah, dibasahi dengan tegukan air gas. Bayangkan setiap rumah menu utama nya adalah kek lapis, memang paras gula mencanak canak naik, tapi kesedapan, kelembutan, keenakan nya menggagahkan kami untuk terus mendapatkan kek kek tersebut.

Sarawak bumi yang kaya dengan Rasa juga Budaya.

Setuju tak kengkawan yang pernah berada di Sana?"

Like & Share FB kami :Oh Kita Orang Sarawak

--
Comments
0 Comments
--

No comments:

Post a Comment